Menu Sluiten

De jury – Concours

De juryvoorzitter is de Zwitserse organist, klavecinist en musicoloog Jean-Claude Zehnder (1941). Hij studeerde aan het conservatorium van zijn geboorteplaats Winterthur, aan de universiteit van Zürich, aan de Weense Akademie für Musik bij Anton Heiller en in Amsterdam bij Gustav Leonhardt. In 1966 aanvaardde hij de functie van organist en koorleider aan de Evangelische Stadtkirche in Frauenfeld en begon hij als docent orgel en klavecimbel aan het conservatorium van Winterthur. Van 1972 tot 2006 leidde hij de orgelafdeling van de Schola Cantorum Basiliensis.

Als organist en onderzoeker heeft Zehnder zich toegelegd op de barokke periode, met als specialisatie de stilistische ontwikkeling en uitvoeringspraktijk van Johann Sebastian Bach. Dit resulteerde in wetenschappelijke publicaties, vooral over de vroege werken van Bach. Hiervoor ontving hij in 2002 een eredoctoraat van de Technische Universiteit van Dortmund.

Hij maakte talrijke opnames (o.a. Bachs Orgelbüchlein en de Achtzehn Leipziger Choräle) en als concertorganist heeft hij in heel Europa opgetreden. Naast zijn concertactiviteiten was – en is – hij internationaal actief als jurylid bij orgelconcoursen en als docent van orgelcursussen zoals de Sommerakademie für Alte Musik in Innsbruck en de Orgelweken in Muri en Arlesheim.
Jean-Claude Zehnder is organist titulair van het Johann-Andreas Silbermann/Metzler-orgel (uit 1761) aan de Dom in Arlesheim.

 

Foto: Walter Glück

Nathan Laube (1987) behaalde zijn Bachelor of Music Degree aan het Curtis Institute of Music in Philadelphia, waar hij orgel studeerde bij Alan Morrison. In 2010-2011 bracht hij een academisch jaar door aan het Conservatorium Rayonnement Régional in Toulouse, waar hij studeerde bij Michel Bouvard en Jan Willem Jansen. In 2011 studeerde hij af aan de Musikhochschule in Stuttgart Duitsland als student van Ludger Lohmann. Hij heeft zowel William Fulbright als DAAD-beurzen ontvangen.  Laube is internationaal actief als concertorganist en pedagoog. Hij combineert zijn functies van Associate Professor of Organ Studies aan de Eastman School of Music (Rochester, VS), International Consultant in Organ Studies aan het Royal Birmingham Conservatoire (UK) en sinds 2021 professor aan de Hochschule für Musik in Stuttgart met een drukke concertcarrière op de grote podia van de vier continenten.

Nathan Laube is regelmatig te gast op internationale Amerikaanse en Europese orgelfestivals en treedt daar op als solist en spreker en geeft masterclasses. In 2016 werd hij uitgenodigd om het inwijdingsrecital te geven op het gerestaureerde Harrison & Harrison-orgel van King’s College Chapel in Cambridge (UK) en werd hij ook de eerste artist-in-residence van het Müller-orgel van de St.Bavo te Haarlem.
Laube maakte CD-opnames voor de labels Naxos en Ambiente.

 

De Franse componist, organist en pedagoog Éric Lebrun (1967) voltooide zijn studie aan het Conservatoire de Paris. Hij studeerde bij Gaston Litaize en Michel Chapuis en studeerde summa cum laude af. Hij won een ‘Premier Prix’ voor orgel en drie andere eerste prijzen, en behaalde ook een diploma muziekgeschiedenis. Hij volgde lessen bij vooraanstaande organisten als Anne-Marie Barat, Daniel Roth, Michel Bouvard en Olivier Latry en bij pianist Bruno Rigutto. Met musicoloog Jean Saint-Arroman deed hij onderzoek naar de muziek die gebruikt werd in 17e-eeuwse erediensten.

Éric Lebrun was finalist in verschillende internationale wedstrijden. Na het winnen van de Grand Prix de Chartres in 1990 werd hij benoemd tot titulair organist van het Cavaillé-Coll-orgel in de Parijse kerk Saint-Antoine des Quinze-Vingts, een functie die hij tot op de dag van vandaag vervult. Samen met zijn vrouw, organist Marie-Ange Leurent, vormt hij een orgelduo voor vier handen.

Éric Lebrun doceerde aan verschillende gerenommeerde muziekacademies zoals het Conservatorium van Fontainebleau en de Sorbonne. Hij leidde een nieuwe generatie organisten op die inmiddels zelf furore maakt aan het internationale orgelfirmament. Ook stond hij aan de wieg van de opleiding Didactiek aan het Conservatoire National Supérieur de Musique van Parijs en de Orgelacademies van Nemours (met André Isoir), Sarlat en Bourron-Marlotte in de regio Fontainebleau. Momenteel is hij professor voor orgel aan het Conservatoire de Saint-Maur des Fossés en eredocent aan het Koninklijk Conservatorium van Aarhus (Denemarken), en geeft hij internationale masterclasses aan muziekscholen zoals The Royal Academy of Music in Londen en de conservatoria van Bologna en Piacenza (Italië).

De albums die Lebrun heeft opgenomen bevatten de complete werken van Jehan Alain, Maurice Duruflé, César Franck en Alexandre Boëly, en (in samenwerking met zijn vrouw) van Dieterich Buxtehude, Gaston Litaize, en J.S. Bach. Hij publiceerde verschillende boeken, o.a. biografieën over Dieterich Buxtehude, Alexandre Boëly (met Brigitte François-Sappey), César Franck, J.S. Bach en Claude Debussy. Als componist schreef Éric Lebrun een vijftigtal werken waaronder de cyclus Mystères du Rosaire, Trois Poèmes Liturgiques (in opdracht van het Festival de musique sacrée de l’abbaye de Sylvanès), Sonata Sacra voor groot orgel (in opdracht van het Comminges Festival) en Canticum Fratris Solis, gebaseerd op het leven van Franciscus van Assisi (eerste uitvoering door France-Musique).

 

Reitze Smits (1956) studeerde orgel, klavecimbel, compositie, improvisatie en musicologie in Utrecht en Den Haag. Hij won prijzen in verschillende internationale orgelconcoursen (Toulouse, Brugge, Nijmegen). Als concertorganist heeft hij opgetreden in landen in heel Europa. Met zijn eigen barokensemble Concerto Strumentale speelde hij op verschillende internationale festivals en oogstte daar veel bijval met zijn effectieve ‘reconstructies’ van de orgelconcerten van Bach. In samenwerking met vocale solisten dirigeerde hij een reeks cantates van Bach en andere Duitse barokcomponisten, waaronder een uitvoering van de Johannes Passion.

Als docent heeft Reitze Smits veel studenten opgeleid die inmiddels zijn uitgegroeid tot succesvolle musici. Hij is docent orgel en improvisatie aan de Muziekacademie van Utrecht en het Lemmensinstituut in Leuven en was gastdocent bij internationale orgelopleidingen in Haarlem, Toulouse, Brno, Mallorca en op andere locaties.

In zijn cd-opnames verkent Reitze Smits graag de raakvlakken tussen repertoires voor orgel, klavecimbel en pianoforte. Zo heeft hij verschillende orgelwerken gearrangeerd en opgenomen op basis van composities die oorspronkelijk voor piano of orkest zijn geschreven, waaronder Mendelssohn’s ‘Variations Sérieuses’ en werken van Satie, Poulenc en Milhaud. Ook zijn eigen composities Five Light Pieces, Distant Music en Tripartite zijn inmiddels in druk verschenen.

In het jaar 2000 richtte hij de stichting ‘Voor de Wind’ op, waarvan hij tot 2017 artistiek leider was. Het doel van dit festival was om het orgel te promoten en een nieuw publiek aan te trekken. Hiervoor werd de orgelmuziek gepresenteerd in combinatie met andere podiumkunsten, zoals dans, jazz of jeugdtheater. In 2011 ging het festival internationaal verder onder een nieuwe naam, ‘Connecting Arts’, en bracht het concerten en voorstellingen naar o.a. Toulouse, Kopenhagen en Malmö.
In 2010 ontving Reitze Smits de prestigieuze Sweelinck-prijs voor zijn bijdrage aan de Nederlandse orgelcultuur.

 

De Italiaan Pier Damiano Peretti (1974) studeerde orgel bij Antonio Cozza en compositie bij Wolfgango Dalla Vecchia aan het conservatorium van zijn woonplaats Vicenza. Masterclasses volgde hij bij Luigi Ferdinando Tagliavini, Harald Vogel, Jean-Claude Zehnder, Jacques van Oortmerssen en Rinaldo Alessandrini. Na zijn afstuderen in 1996 vervolgde hij zijn studie aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen, waar hij studeerde bij Herbert Tachezi en Michael Radulescu. In 2002 studeerde hij cum laude af. Hij rondde zijn opleiding af met een Erasmusverblijf in Hamburg bij Wolfgang Zerer en Pieter van Dijk en cursussen compositie aan de Darmstädter Ferienkurse (o.a. bij Wolfgang Rihm).

Peretti won prijzen in verschillende internationale orgelconcoursen (Bologna, Pretoria, Innsbruck, Toulouse, Hamburg); in 1999 was hij de winnaar van het prestigieuze Orgelconcours van St. Albans. Als componist schrijft hij stukken voor en met orgel, alsmede kamermuziek, orkest- en vocale werken. Met zijn composities won hij verschillende prijzen, o.a. de eerste prijs bij de Orgelcompositiewedstrijd van Saarlouis-Lisdorf in 2017 en de publieksprijs bij de Weimarer Frühjahrstage für Neue Musik in 2018. In 2015 ontving hij de ‘Outstanding Artist Award’ van de Oostenrijkse overheid.

Van 2002 tot 2009 doceerde Pier Damiano Peretti aan de Hochschule für Musik und Theater Hannover, waarna hij in maart 2009 werd benoemd tot hoogleraar aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen. Hij wordt regelmatig uitgenodigd als jurylid bij internationale orgelconcoursen (Nürnberg, Weimar, Tokyo, Odense, Dublin, Montreal, St. Albans) en geeft ook gastcolleges en masterclasses aan internationale orgelinstellingen zoals Edinburgh Organ Academy, Hochschule Stuttgart, GOART Göteborg, Norddeutsche  Orgelakademie Stade, de Internationale Orgelwoche Nürnberg, Organeum Weener, Piteå Music Academy, Associazione Italiana Organisti di Chiesa, Leipziger Orgelakademie en de Korean Organists Convention.

Peretti heeft een drukke concertagenda en brengt over de hele wereld repertoire van oude tot hedendaagse muziek. Zijn CD-albums worden uitgebracht bij Ursina-Motette, Carrara, IFO-Records en Naxos en bevatten muziek van Italiaanse en Spaanse barokcomponisten, Dieterich Buxtehude’s koraalfantasieën, Bachs Dritter Theil der Clavierübung en orgelwerken van Marco Enrico Bossi en Bruno Bettinelli.

X Sluiten