Laden Evenementen

« Alle concerten

  • Dit event is voorbij.

Nieuwe Registers

9 februari om 15:00

€7 – €12

Met de achtste en laatste CD in de bekroonde serie “Dutch Cello Sonatas” nog vers in het geheugen (2018), presenteert Stichting Cellosonate alweer een nieuw, spannend project. Een optreden waarin nieuwe Nederlandse muziek, ruimte en beweging elkaar ontmoeten.

Organiste Gonny van der Maten, celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth bundelen in dit project hun krachten. Naast bekender duorepertoire klinken er ook twee kersverse werken voor de triocombinatie van cello, piano en orgel. Voor deze instrumenten is nooit eerder een trio geschreven; een onverkende instrumentencombinatie dus, die inspireert tot het open trekken van nieuwe registers.
Componisten Wouter van Belle (1958) en Rick van Veldhuizen (1994) ontvingen van Stichting Cellosonate Nederland daarom een compositieopdracht voor deze bezetting. Een groter contrast dan tussen deze twee componisten is niet denkbaar: Van Belle, gevestigd organist en componist, schreef de toegankelijk Suite DFG en gebruikte daarbij minimalmusic-achtige elementen en Zuidamerikaanse dansritmes, waardoor zijn werk een jazzy en dansant karakter krijgt. Van Veldhuizen, een aanstormend talent dat onlangs ook een opdracht kreeg van het Koninklijk Concertgebouworkest, schreef cōnflārī (samensmelten): een werk van etherische, bijna buitenaardse schoonheid, waarin hij gebruik maakt van onder andere boventonen in de cello en piano, die op bijzondere wijze met de verschillende registers van het orgel contrasteren of juist versmelten.

Het trio speelt naast de twee nieuwe composities ook werken van onder andere Bach, Messiaen, De Falla en Schumann. De keuze voor die werken is niet toevallig: de werken zijn uitgezocht in samenspraak met beide componisten. Van Belle heeft bijvoorbeeld veel affiniteit met De Falla en Van Veldhuizen met Messiaen.

Experiment
In dit programma worden de grenzen van het ‘gewone concert’ opgezocht – zonder dat het muziektheater wordt of een concrete verhaallijn krijgt. GannaVeenhuysen en Doris Hochscheid ontwikkelden samen een overkoepelende dramaturgische vorm, een vloeiend geheel. Zij stappen uit de gebruikelijke concertvorm met zijn onderbrekingen van applaus, opkomst en af gaan. Liever smeden zij een geheel waar alle composities geleidelijk en soms ongemerkt in elkaar over gaan, zodat de luisteraar ‘in de flow’ blijft en zijn of haar verbeelding de vrije loop kan laten. De ruimte en afstand tussen de musici en de (on)verplaatsbaarheid van hun instrumenten spelen bij de realisatie van dit concept een sleutelrol.
Wouter van Belle liet bovendien in zijn Suite DFG ruimte voor dansante elementen, die de celliste uitvoert achter haar cello. Doris werd bij het ontwikkelen hiervan ondersteund door choreografe Heather Ware.

Doris Hochscheid, cello
Frans van Ruth, piano
Gonny van der Maten, orgel

dramaturgische vormgeving: Doris Hochscheid en GannaVeenhuysen
bewegingscoach: Heather Ware

Prijs: aan de deur: € 12, studenten: € 8; via ticketservice: € 10 en €7.

Programma

J.S. Bach
1685-1750
Lento in e uit Sonate VI, BWV 530 voor orgel solo
Olivier Messiaen
1908-1992
Louange à l'éternité de Jésus uit Quatuor pour la fin du temps (1940) voor cello en piano
Rick van Veldhuizen
1994
cōnflārī (2019) voor cello, piano en orgel
Robert Schumann
1810-1856
Andantino (no.3) & Nicht zu schnell (no.5) uit Sechs Studien in kanonischer Form opus 56 (1845) voor orgel solo
Manuel de Falla
1876-1946
Asturiana & Polo uit Suite populaire espagnole (1915, arr. Maurice Maréchal) voor cello en piano
Wouter van Belle
1958
DFG, Suite (2019) voor cello, piano en orgel
1. Prelude
2. Andante
3. Toccatina
4. Postlude
Doris Hochscheid – cello
Frans van Ruth – piano
Gonny van der Maten – orgel
dramaturgische vormgeving: Doris Hochscheid en GannaPoppeaVeenhuysen
bewegingscoach: Heather Ware

Klik hier voor de biografieën

Doris Hochscheid en Frans van Ruth,
Doris Hochscheid en Frans van Ruth, winnaars van de prestigieuze ECHO Klassik 2016 (voor hun cd-serie Dutch Cello Sonatas), hebben in de loop van de jaren een gemeenschappelijk repertoire opgebouwd van meer dan 150 composities, reikend van de gambasonates van J.S. Bach tot een toenemend aantal speciaal voor hen geschreven stukken.

In 2007 hebben zij de Stichting Cellosonate Nederland opgericht om daarin hun activiteiten op het gebied van Nederlandse muziek onder te brengen (www.cellosonate.nl). Eén en ander heeft geleid tot een uitgebreid cd-project, ‘Dutch Cello Sonatas’. De zeven tot nu toe verschenen cd’s kregen in binnen- en buitenland de meest lovende kritieken en werden meermaals onderscheiden.

Opzienbarend is ook hun Album-project, waarvoor 30 Nederlandse componisten korte duostukken schreven voor de doelgroep kinderen en minder jonge amateurs.

In november 2014 ontvingen zij als eersten de Vriendenprijs van de Stichting Vrienden Nederlandse Muziek voor “de onderscheidende en overtuigende wijze” waarop zij zich inzetten voor de Nederlandse muziek.

In februari 2017 werden zij voor hun verdiensten voor de Nederlandse muziek door koning Willem Alexander benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.


Gonny van der Maten

Het werk van Gonny van der Maten bestrijkt inmiddels vele terreinen. Zij is concertorganist, cantor-organist, dirigent en docent. Daarnaast componeert zij en draagt zij teksten voor.

Gonny van der Maten werd geboren in Amsterdam, waar zij ook haar orgel- en kerkmuziekopleiding aan het Sweelinck Conservatorium volgde, met als orgel-hoofdvakdocent Albert de Klerk (Uitvoerend Musicus cum laude), Aanvullende studies waren Kerkmuziek, Improvisatie en Koordirectie.

Momenteel is zij cantor-organist van de Oude Kerk in Soest. Zij leidt daarbij de Cantorij van de Oude Kerk, en bespeelt het historische Van Gruisen/Van Oeckelen-orgel. Verder is zij dirigent van het Tiels Madrigaal Koor, repetitor van Concert Koor Haarlem en voorzitter van de Andriessen/De Klerk Stichting. De compositie van Louis Andriessen (De goddelijke routine) bracht zij uit op CD. Zie verder: www.gonnyvandermaten.nl

 

Ganna Poppea Veenhuysen
Ganna Poppea Veenhuysen werkt als regisseur, actrice, clown en theatermaker. Ze studeerde aan de Theaterschool in Maastricht en voltooide de Kleine Academie in Brussel. Ze specialiseerde zich in de clownstechniek bij ”Les nouveau Nez” in Frankrijk. Ze volgde vele dans- en martial art workshops.

Ganna speelde één van de hoofdrollen in de speelfilm Zusje, die in 1996 o.a. een Gouden Kalf won voor Beste Film. Met Frankrijk als thuisbasis reisde ze met verschillende circustheatervoorstellingen langs festivals in Frankrijk Marokko, Bosnië en Haïti. Na zeven jaar reizen keerde ze terug naar Nederland, om daar clownstechniek te doceren.

Ganna regisseerde theaterstukken en coacht zowel professionele acteurs als amateurs met de clownstechniek en muzikaliteit als uitgangspunt.

Ganna kreeg les in zang, gitaar en contrabas en heeft een muzikaal gehoor. Zij heeft zich erin gespecialiseerd dit muzikale gehoor te verbinden met het fysieke. Ganna is sinds het begin van haar artistieke carrière geïnteresseerd in hoe uiterlijke en innerlijke beweging zich tot elkaar verhouden; oftewel: hoe komt de innerlijke beweging/impuls fysiek tot uiting? Wat speelt er en hoe ‘speelt’ het zich? Wat is de verbinding tussen lichaam en geest en hoe uit zich die fysiek? Zie verder: www.poppea.nl


Heather Ware

De Canadese danseres/choreografe
Heather Ware was tussen 2003-2017 één van de gezichtsbepalende dansers van het Nederlandse gezelschap LeineRoebana. In 2010 werd ze bekroond met de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansprestatie van het jaar, voor haar rol in LeineRoebana’s 172 Suggesties aan een lichaam. Van 2015-2017 was Heather recipient van een Nieuwe-Makers Regeling van het Fonds Podiumkunsten, in samenwerking met het talentontwikkelingsprogramma van LeineRoebana.

Haar eigen voorstellingen maakt ze in samenwerking met musici. Deze voorstellingen variëren van intieme duetten tussen musici en danser tot een groepswerk voor drie cellisten en drie dansers. Haar werk werd ondersteund door het Banff Centre (Canada) en heeft in Nederland, Canada, Zweden, Italië, Finland, Denemarken, en Bulgarije gespeeld. Sinds 2017 is Heather als maker verbonden aan Podium Bloos in Breda (Nederland). In januari 2019 gaat haar nieuwste werk The Beauty of Falling Apart, gecreëerd in samenwerking met danseres/choreograaf Hilde Elbers, in première in Nederland.

 

Gegevens

Datum:
9 februari
Tijd:
15:00
Kosten:
€7 – €12
Evenement Categorie:

Locatie

Nieuwe Kerk
Nieuwe Kerkhof 1
Groningen, 9712 PT Nederland
+ Google Maps